fredag 22 maj 2009

ÄLSKA POTATIS

COOKIES & CREAMS EGNA LJUMMA POTATISSALLAD MED PESTO.

Ibland blir det bra. Jag menar när man gör som Kajsa Varg...man tar vad man har. Det var precis så här denna potatissallad kom till , för ganska många år sedan nu. Hoppas ni gillar den lika mycket som mig och mina gäster. Bon apetit.

1 kg färsk potatis ( kokt med skalet på och skuren i rejäla bitar)
1 rödlök ( finhackad)
2 dl creme fraiche
2-3 msk grön pesto
2-3 kryddmått salt
100 gr marinerade soltorkade tomater ( finhackade)
1 dl grovhackad basilika
Citronpeppar grovmalen
Pinjenötter
Hackade valnötter eller cashewnötter ( ta 50 50 vet jag...)
Grovriven parmesanost
Vanlig riven ost efter smak efter behag
Capris avrunnen
Gräslök
Timjan och oregano

Lägg den kokta potatisen i en stor skål direkt när den är nykokt och riktigt varm. Potatisen får inte var för mjuk. Häll på alla ingredienserna och låt dem smälta ihop runt potatisen. Låt den ljumma ner sig lite.
Lägg upp på ett stort och vacker fat. Garnera med örtkvistar, lite nötter,flingsalt och ringla lite god citronsmaksatt olivolja över allt. Jag brukar spara lite av alla ingredienserna och toppa med. Det blir vackrast så. Gott bara som det är, eller för den hungrige, gärna till grillat lamm.
Som sagt, man tar vad man har och ibland säger det bara KLICK!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar