onsdag 20 maj 2009

MIN ROLIGASTE KOKBOK

Klockan är fyra på morgonen, när begäret slår till. Medan alla andra sover, tassar jag försiktigt ut i köket, så att ingen hör mig. Där ger jag efter för min svaghet. Chocolate chip cookies har mig i sitt grepp. Jag plockar ner ingredienserna i en påse, tar matberedaren under armen och ålar mig som en tjuv till husets mest avlägsna del, allt för att inte väcka någon. Jag läggen en filt över matberedare för att dämpa ljudet när jag blandar smeten. Jag struntar i att grädda kakorna, utan äter smeten direkt ur skålen. Jag erkänner... jag är en slav under chokladkaksmet.
detta vis, med en liten humoristisk inledning, börjar alla recept i en av mina roligast kokböcker. HJÄLP!!!! JAG HAR ETT KÖK HEMMA.
Det är Kevin Mills som upptäckte att det faktiskt fanns ett kök i lägenheten, då han flyttade hemifrån...men där fanns ingen mamma som lagade mat. Boken är en samling av hans mammas favoritrecept.

Denna guldklimp har funnits i min hylla sedan mitten av nittiotalet. Jag hade förmånen att få tag på ett ex, då jag jobbade på IKEA och vi sålde den under en begränsad tid. Har letat men inte funnit någon info om den på svenska. Men som sagt, den finns utgiven på engelska.

Min bok har använts flitigt, är vältummad med trasiga sidor. Inget jag borde visa upp, men som sagt den är verkligen en guldklimp och skönheten kommer som bekant inifrån. Boken är tjock och jag kommer att ha många anlednigar att komma tillbaka till den. Är du sugen på att kika mer i boken, så hör av dig.....

Här kommer receptet på den härliga chokladsmeten, men risken är stor att den är slut innan det är skjuts in i ugnen.....


CHOCOLATE CHIP COOKIES
225 rumstempererat smör
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 stort frukost ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 kryddmått salt
350 gram mörk grovhackad choklad

Gör så här

Blanda smör, strö och farinsocker väl. Rör i ägg och vaniljsocker. Tillsätt mjöl, bakpulver, bikarbonat,och salt. Rör till jämn smet. Rör ner chokladen. Rör gärna med en vanlig sked, då kan du stoppa varannan i munnen. Använd bakplåtspapper. Lägg kakorna på plåten, 3 rader med 4 i varje. Viktigt att kakorna bara skall ha lite färg.
Temperatur 175 grader 8-12 minuter. Låt svalna på plåten i 2-3 minuter så de stelnar och inte går sönder.
Förvara kakorna i en glasburk med lock eller frys in dem.

Tips!! Du som gillar nötter....hacka i 2 dl valnötter i smeten. Fast jag som gillar choklad tycker bara att de är i vägen. Kram Chatarina

1 kommentar:

  1. TACK!!! För att du lagt upp receptet på chocolate chip cookies från den kokboken!!
    Min favorit kokbok och nya valpen har ätit sönder den😢
    Blev så glad att jag hittade sin sida!!

    SvaraRadera