onsdag 27 maj 2009

JANE´S COFFEE SHOP

Gillar man den amerikanska coffee shop kulturen är denna bok ett måste. Den har några år på nacken (1999), men har man tur finns den med all säkerhet till en billig penning på någon av stormarknadernas bokavdelningar.
Här bjuds vi olika kaffedrinkar och underbara smörgåskomponeringar, med bla bagels, ciabatta, foccacia och wraps med underbara fyllningar. Min favorit kommer här:

Chicken Ceasar sandwich
(till fyra personer)
Gott bröd efter tycke och smak. Jag tar 4 st ciabatta.
1 stort romansallad huvud
Köttet av en halv grillad kyckling delad/RIVEN ej skuren i strimlor. Köp den någonstans där du vet att de har en god kryddning, tex i min lilla lanthandel. Mumma....

Ceasardressing:
(När du gjord denna, vill du aldrig köpa någon färdig på flaska igen (är gudomlig...)
3 sardellfiléer
1 stor färsk vitlöksklyfta gärna fransk vitlök. Den enda vitlök jag använder.
Saften av en citron
1 msk diljonsenap
1 msk worchestershiresås
1 ägg, kokat i 1 minut
1 dl olivolja
1 dl finriven parmesanost
ev. lite salt, rikligt med nymalen svartpeppar
Gör så här:
1. Dela brödet i två delar och gröp ur underdelen.
2. Riv salladen i små bitar och blanda med kycklingstrimlorna.
3. Mosa sardellerna med den pressade vitlöken. Tillsätt citronsaft, dijonsenap och worchestershiresås. Knäck det hastigt kokade ägget i en skål, vispa sönder och tillsätt det. Häll i olivoljan i en tunn stråle under vispning. Rör i parmesanosten. Smaka av om det behövs salt. Peppra rikligt. Dressingen kan också köras i mixer eller matberedare. Jag kör min i mixern, för då blir den riktigt fluffig.
4. Skeda dressingen över salladsblandningen så pass mycket så det binder. Blanda ordentligt och fördela i den urgröpta underdelen. Lägg på locket och ät omgående.
Tips! För att det skall bli riktigt läckert slå in ciabattan i något roligt och mönstrat smörgåspappet tex från kalasform.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar