onsdag 12 augusti 2009

FAVORITKAKAN UR BOKEN KLADDKAKOR

Här kommer receptet Linda!!!
Jag tycker det är bra synd om alla som har olika matallergier. Det finns inte så mycket kul som erbjuds dessa personer. Personligen tycker jag det känns för tråkigt att ställa fram någonting färdig köpt till dessa personer. Kan tänka mig in i eras situation, samma fika som bjuds på vilken tillställning de än blir bjudna till. Tar man sig tid finns det väldigt många glutenfri recept på nätet. Men jag fann ett riktigt höjdar recept i min egen bokhylla. Detta recept är glutenfritt, men det är mer så att det råkar vara det, än att det var tanken från början. Denna kakan är ljuvlig men värsta kaloribomben. Ingredienser:

Botten:
250 g mandelmassa
Fyllning:
125 g smör
3 dl vispgrädde
250 g mörk blockchoklad ( resultatet blir ännu bättre om du satsar på lite bättre choklad)
250 g ljus blockchoklad ( resultatet blir ännu bättre om du satsar på lite bättre choklad)
2 msk rom
Tillagning:
1. Kavla mandelmassan mellan plastfolie så stor att den täcker botten på en form som är ca 21 cm i diameter, med löstagbar kant. Tryck fast mandelmassan i botten. Den behöver inte täcka kanterna.
2. Smält smöret på svag värme och tillsätt grädden när smöret är nästintill smält. Låt koka upp och lyft kastrullen från värmen.
3. Bryt ner chokladen i gräddblandningen och låt den smälta. Rör om så att det blir en jämn smet, och tillsätt därefter rommen. Jag utelämnade rommen då jag hade barn som skulle smaka.
4. Häll smeten i formen och kyl minst fyra timmar före servering. Jag satte istället den i frysen och tog fram den 30 minuter innan servering.
Min tårta dekorerade jag med flisad/hyvlad vit choklad och färska skogshallon, men hackade pistagenötter och flingsalt på är en riktig höjdare för den som är lite mer vågad av sig.

1 kommentar:

  1. kan man göra botten som en cheescakebotten istället? :)

    SvaraRadera