fredag 13 november 2009

LEILAS ROCKY ROAD

Adventsbaket är i full gång här hemma.
Lussekatterna har en strykande åtgång.
Nackdelen med att baka i god tid är att man ofta få baka en extra sats.
ogjort arbete kan man säga, men det gör inget.
Tänker tjuvstarta lite med godisbaket och först ut min favorit, Leilas Rockey Road.
Hennes julgodis recept kommer säkert ligga på många bloggar, men jag struntar i det för de måste bara få vara med här.
Jag brukar dock ta hälften mörk och hälften ljus choklad.
Har lite svårt för när det blir bitter smak...fast i detta recept skall det vara 70% kakao och det är helt ok....

Ingredienser

12 kakor/ eller 24 st lite mindre
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola ( jag köper en extra påse för att äta lite undertiden)
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
Smält
chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
Blanda samtliga ingredienser.
Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.
Jag brukar faktiskt klicka ut små toppar istället.
blir det inte så mycker spill och smul som när man skär i en hård kaka.
Vill man kan man klicka i några fina söta små formar....
Mumsfillibabba.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar