onsdag 2 september 2009

NÖTIG PAJ

Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 msk strösocker
100 g smör
Fyllningen
100 g hasselnötter
100 g valnötter
1 dl strösocker
50 g smör
1 msk kakao
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
1 msk sirap
Gör så här
Sätt ugnen på 225°.
Skär smöret i tunna skivor.
Arbeta ihop smör, mjöl och socker till en deg.
Tryck ut den i en pajform somm är c:a 24 cm i diameter, eller lite mindre.
Låt stå i kyl minst 30 min så pajskalet hinner sätta sig lite.
Rosta nötterna i en långpanna mitt i ugnen.
Passa noga så att de inte bränns vid.
Låt svalna något.
Gnugga dem sedan så skalet lossnar.
Valnötterna är ästan omöjliga att få av skalet på men det gör inte så mycket, men rosta ändå för smakens skull.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.
Lägg socker, smör, kakao, mjöl, mjölk och sirap i en kastrull.
Värm under omrörning tills det börjar sjuda.
Rör ner nötterna.
Häll nötfyllningen i pajskalet och grädda ytterligare 8-10 min.
Låt pajen svalna.
Servera som den är eller med grädde eller glass till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar