torsdag 3 december 2009

KLASSISKA PEPPARKAKOR

Fick ett mail ifrån Robin en av mina gamla au pair mammor och bor i Californien.
Hon undrade om jag hade receptet kvar det där goa receptet på de där tunna tunna gingerbreadsen.
Min pappa bakade de allra godaste pepparkakor när jag var liten.
Men där använder man 50kg mjöl, så det receptet är lite svårt att bryta ner från att vara ett bagerirecept, till att göras i liten skala hemma i köket.
Hur som helst tänkte jag leta lite nytänkande då det kommer till pepparkakor.
Försöka hitta nya kombinationer.
Jag har hittat världens bästa sida.
Här finns precis allt som har med pepparkakor att göra.
Först ut Klassiska, goda och lättbakade pepparkakor.
En sockerbagare här bor i staden....


1,5 dl vatten
4 dl socker
300 g margarin eller smör
1 dl sirap
1 msk malda kryddnejlikor
1 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
12 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Gör så här
150 st
Ugn 225 grader, gräddtid 5-6 min
Blanda bakpulvret med hälften av mjölet.
Koka
upp vatten och socker.
När sockret har löst sig tillsätter du sirap, fett och alla kryddor.
Låt sockerblandningen svalna ordentligt innan du rör i mjölblandningen.
Stjälp upp den lösa degen på bakbordet och knåda in resten av mjölet.
Lägg tillbaka degen i en bunke och strö över lite mjöl innan du täcker med en handduk och låter degen stå svalt över natten.
Kavla ut degen tunt, gärna direkt på den smorda bakplåten och ta med mått ut kakorna.
Grädda i 5 till 6 minuter i 225 graders ugnsvärme.
Lyft bort pepparkakorna från plåten så fort den kommit ur ugn, gärna med en stekspade.
Låt kakorna svalna på galler och förvara i plåtburk i rumstemperatur.
God jul...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar