torsdag 23 juli 2009

KLASSISKA SCONES

Idag var jag verkligen uppe med tuppen trots att det är semester och sommarlov.
Dottern skulle följa med morfar på jobbet, så redan kl 7 var jag tillbaka hemma efter att ha lömnat henne. Tänkte att det passade bra och baka lite snabbt bakpulver bröd till frukost.
Jag slängde ihop en scones smet. Ett ur gammalt recept, helt standard från jag tror min första kokbok. Fast jag har svårt för att låta recepten vara som de är, så här kommer standard receptet och mina ändringar är inom ().Ok?

Scones modell klassisk


8 dl vetemjöl (4 dl vetemjöl och 4 del fiber havregryn)
1/2 tsk salt
1 tsk socker (uteslut)
4 tsk bakpulver ( 5 tsk bakpulver då keson gör degen tyngre)
100 gr smör (utelut, ta en liten burk keso naturell istället)
4 dl mjölk (4 dl 3% filmjölk)
Ta alla ingredienserna i en bunke och kör med degkroken till slät smet.
Lägg bakplåtspaper på 2 plåtar.
Klicka ut 4 lika stora höger, 2 på varje plåt.
Forma till runda kakor ca 2o cm i diameter. Mjöla händerna noga då degen är väldigt kladdig.
Strö lite mjöl ovanpå kakorna.
Skär ett kors i varje kaka så att varje kaka blir som en triangel. Nagga rikligt med gaffel.
Bakas mitt i ungnen i 250 grader tills fina färg (ca 10 minuter)
Sänk ugnen till 225 grader vid varmluft)
Äts varma med god ost och favoritmarmelad lite engelsk bitter kankse skulle passa.
Bakpulverbröd går inte att frysa och smakar inte så bra, redan efter några timmar då det snabbt blir torrt.
Ät det därför direkt från ugnen och har ni ingen storätare i familjen ta och gör en halvsats.

Bon apetit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar