tisdag 21 juli 2009

MINA AMERIKANSKA FAVVISAR

Idag tänkte jag vara lite nostalgisk. Den 21 september 1987, 8 dagar efter att jag klarat min uppkörning, bar det iväg till staterna, närmare bestämt Californien. Ung som man var, fanns där en nyfikenhet på allt, inte minst matkulturen. Vegetarian som jag var, ja, det kunde jag bara glömma i detta hamburgarnas hemland. Fast det tog nästan ett helt år innan jag åt, min första. En riktig Hard rock special. Nu är det inte burgare jag tänker prata om, utan American pan pizza. Visst vi har Pizza Hut och deras spicy and hot är helt ok, med amerikanerna har Round Table och det går inte av för hackor. Här finns allt man kan tänka sig som topping. Allt bakas efter dina egna önskemål. Här går det även bra att beställa slicevis och test sig igenom menyn. Bättre pizza finns bara i Italien. Men den Amerikanska pan pizzan är en helt annan rätt och de två går nog inte att jämföra. Bäst av allt, de har hemkörning...

En annan trevlig bekantskap jag gjorde var med Frozen Yoghurt, ett smalare alternativ till mjukglassen. Här fanns den i en uppsjö av smaker och såldes i rena yoghurtbarer. Inte en glass i sikte. Tänk vad trevligt om det skulle finnas kundunderlag och efterfrågan för renodlade udda butiker i Sverige.

Precis som alla barn, har även de amerikanska sin favvoställen de vill gå till, när de vill ha det där mysiga och lite extra. Glasspalatset Baskin Robbins var T och A favorit. En dag när jag skjutsade T till en kompis tog de med mig ner i sin källare. Där stod det ja, jag vet inte hur många frysboxar, men de var alla fulla med glass. Det var ägaren till BR jag kommit till. Killen var jätte go och mysig på alla sätt och vis, men nog hjälpte det till att bli poppis med en källare full med glass. BR hade man som specialité att göra skulpturer och vackra tårtor, som var som hela konstverk enbart i glass. Detta verkar man gått ifrån lite nu. Antar att trenden gått åt ett annat håll. Här nedan har vi i vilket fall en Oreo cookiestårta. Det har jag faktiskt smakat, antar att det är en smak som hängt med sedan begynnelsen.

kommer ni till SF med omnejd, sök upp Round Table när Pizza tarmen suger eller Baskin Robbins om ni vill svalka er. Ni kommer inte att bli besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar