tisdag 16 juni 2009

BOJKOTTA SILLEN

Jag fullkomligen avskyr sill och skulle aldrig få för mig att ens smaka. Det är ett sådant tragiskt barndomsminne jag har, man var tvungen att smaka på sillen, å burkskinkan skall vi bara inte prata om, med sitt stelnade fett som värmdes upp i grytan och som serverades som sky till. Usch jag bara ryser. Jaha, då har jag förstört allas aptit och kan sluta här och nu. Nej, jag tänker bjuda på något gott istället, en riktig klassiker a la 80-talet. Men den funkar än idag.

Ugnsbakade lax på grovsaltsbädd. med äppelsås.

Gör så här:
Lägg två urbenade laxsidor på grovsaltsbädd. Köttsidan uppåt. Baka 10-15 minuter i 250 grader mitt i ugnen.

Sås:

200 gram majonäs
2 dl vispgrädde vispas
1/2 citron pressa ur saften
1 msk socker
2 rivna gran smith äpplen
15 skivor inlagd smörgåsgurka hackas
1 fint hackad gul lök
1 knippe dill hackas

Blanda samman allt och garnera med en dillkvist och lite lite av allt som hackats.
Serveras med färskpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar