onsdag 24 juni 2009

SOMMARENS GODSAKER

fort man kommer ner till medelhavet så frossas det vatten melon. Främst för att tillgången är så stor och smaken så kraftig och rund. Men de är ju så billiga mot här hemma i Svedala. Älskar att strosa runt i livsmedelsbutikerna och spana in alla färska läckerheter. Barnen brukar gillar akvarierna innanför charkdiskarna. Där är fullt med skaldjur tex gigantiska humrar. Peka på vilken du vill ha och den är din för en liten nätt summa. Det jobbiga när man flyger är förstås att man ine får med sig så mycket hem. Men jag har skickat hem kartonger förr, så det kanske blir en lösning även i år... Tänker hamstra pasta i Italien. De har så många roliga former och färger och bara förpackningarna brukar vara väldigt vackra i sig.
Färsk ananas är underbart att grilla till den lite starkare "smookiefood" maten. Ett tips har du möjlighet att plocka färsk ananas, strö på lite salt på snittytorna. Den färska frukten har en stark syra och det är risk för att gommen fräts upp.
Hallonen får vi inte glömma. De står alltid i skymundan för våra kära jordgubbar, men de är godare tycker jag personligen och mer användbara. Springer du på dem i snåren plocka för guds skull med dem hem och gör en burk sylt eller bara ät dem i en tallrik mjölk.

Mina barn äter amerikanska pannkakor till frukost flera ggr i veckan och dessa avnjuts alltid med bär. Jag vet inte hur mycket bär jag "bär" hem från butiken. därför har jag bestämt mig för att vara ekonomisk, så i år skall de små blå plockas i massor. Har varit ute och sett mig om i skogen och det har varit riktigt mycket blommor på blåbärsplantorna i år. Blir precis lagom att ge sig ut i mitten/slutet av juli. Där emot brukar det vara precis i svarven för att få tag på fina jordgubbar, men lite saft och sylt hoppas jag på att få koka. Finns inget som slår doften av att kommer in till ett kök där det kokats saft. Det slår tom kanelbulledoften. Efter semestern skall jag frossa i en massa goda och mysiga recept på safter, sylter, marmelader och annat mysigt som låter sommaren dröja sig kvar långt in på vinterkanten. Sedan får vi inte glömma kräftorna, höstiga soppor med mustiga bröd. Väl mött efter semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar