söndag 21 juni 2009

GRILLADE LAMMKOTLETTER

Jag har otroligt svårt för allt som smakar vilt. Om det så är älg, rådjur, gås, anka, ripa, vildsvin eller lamm, får jag bara inte ner det. Men detta var inna jag fick smaka på min gode vän Tomas grillade lammstek. Finns ingenting som är godare att grilla. Hemligheten är att köttet får ligger och möra sig i något dygn, dränkt i olivolja och massor med färska örter. Tom min dotter som annars inte gärna rör något kött älskar detta.
TOMAS HÄRLIGA GRILLADE LAMMKOTLETTER
Stora härliga lammkotletter
Olivolja
Hackad färsk vitlök
Torkad rosmarin
Färska timjans kvistar
Grov/flingsalt
Peppar
Basilika
Gnid in kotletterna med alla kryddor. Häll olivoljan samt örterna i en plastpåse. Lägg kotletterna i påsen och knyt till. Lägg i kylskåpet i minst ett dygn. och "gulla" med påsen lite då och då så innehållet blandas.
Grilla kotletterna och penslar under tiden på oljan/örtmarinade från påsen. Kotletterna skall penslas ofta under grillningen. Grilla ej för länge så de blir torra.
Serveras med härlig färskpotatis sallad. Se recept här ovan.
Samt grillad/stekt sparris. Se recept här nedan.
Hoppas det smakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar