torsdag 18 juni 2009

MIDSOMMAR MAT

För mig är det viktigt att midsommar maten inte blir ett slags minijul eller påskbord, tungt och stabbigt. Maten skall vara lätt och färgglad. Mycket fisk, sill, lax och skaldjur, härliga matpajer, färskpotatis, smarriga sallader och charketurier. Gärna lite tapas aktigt med tapernader av olika slag. Man skall kunna gå och plocka och maten skall kunna stå framme länge. Självklart skall det ätas jordgubbar med även en härlig sommartårta även den med jordgubbar känns givet. Lite härliga småkakor att gå och små äta på får vi inte glömma. Till kvällen vankas det grillning och även här skall det vara varierat och lätt. Dagen och kvällen är lång och magen måste ju orka med dansen. Självklart skall maten kompletteras med goda ostar härlig smaksatt bröd som gärna får vara både hårt och mjukt. Å så var det drickat. Visst snapsen är obligatorisk för många, men jag är ingen botten upp människa precis. Får allt bita av den många gånger om den skall komma ner, å så lite öl, bubbel och gärna iskallt rosé. Ja, där har vi mitt midsommar bord. Låter väl inte så tokigt. Har säkert glömt något självskrivet kort, men vi blir nog mätta ändå. Kanske blir det grillad aborre till kvällen om jag har tur.
Dukningen är minst lika viktig. Jag fördrar att lägga upp all mat på färgglada tallrikar, fat och i härliga stora skålar. Gärna olika färg och form på alla, bordet ser så mycket mer inbjudande ut då. Jordbuggstårtan blir så vacker på ett knalligt coboltblått glaserat fat. Jobba även mycket på höjden med tårt och våningsfat. Å glöm för all del inte blåklint och prästkragar. fattas väl bara två saker, sång och den skall vara hellre än bra och den härligt varma och myggfria kvällen. Tycker ni jag har för höga krav nu???
Sju sorters blommor under kudde kanske kan vara något??? Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar