måndag 15 juni 2009

CAROLAS FALSKA TOSCA KAKA

begäran av mammorna i dotterns fotbollslag, kommer här receptet på den kaka som flitigast bakas hemma i mitt kök.

Falsk Tosca
Till en långpanna 30*45
Botten:
4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smält smör
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör i dem i äggsmeten. Tillsätt det smälta smöret. Grädda strax under mitten i ugnen vid 200 grader, ca 17-20 minuter.

Toscasmet:
75 g smör
2 dl socker
1½ dl grädde
1 dl sirap
200 g kokos
Lägg ingredienserna i en kastrull och koka upp under omrörning. Bred över den halvgräddade kakan och grädda ytterligare 10 minuter. Skär fyrkanter när kakan svalnat. Denna kaka fick jag smaka på av min granne första gånger för kanske 8 år sedan. Jag var själv hemma och målade om huset en hel helg. Å när jag jobbar så jobbar jag. går jag ut på morgonen och går in på kvällen. Mat existerar inte och Carola blev orolig att jag skulle trilla ihop av blodsockerfall, och tyckte jag kunde behöva lite socker. kändes det som det var den godaste kaka jag någonsin ätit. Fast det tycker jag fortfarande så det var inte bara stunden som gjorde smakupplevelsen. Testa den, jag lovat att det kommer att bli en favorit.
Vill man skapa en snabb bakelsa, lägg en klick grädde ovanpå kakan och garnera med lite skivade jordgubbar och en kvist citronmeliss. Det brukor jag göra till atta barn på midsommar, för det är många som inte gillar tårta nuförtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar